- Details
Vi har köpt två små lektält med tunnel åt hundarna som de kan leka och vila sig i. De tycker att det är jättekul att springa ut och in genom alla öppningarna på tälten och i tunneln. Det har också blivit en mycket uppskattad och populär sovplats. Lite bilder.

Faunus "Milo" och Faustina leker medan Briseis ligger och tar det lugnt

Echidna "Ginger" i tunneln

Briseis, Tosca, Milo och Faustina

Faustina, Milo och Brizby

Brizby i tunneln

Eros, Ginger och Milo

Ginger busar med Faustina och Milo

Ginger och Faustina har kul i tunneln

Eros, Faustina, Milo, Briseis och Brizby

Milo

Tosca, Amie, Milo och faustina har slocknat i tältet

Faustina

Tosca och Amie

Brizby och Amie

Atti kommer ut ur tunneln

Milo har just kommit ut ur tunneln, tillsammans med Amie
2012-07-20 20:45
Har fått söta bilder av Louise och Anders på Forsete "Ozzy", de går att se i valpköpares bildgalleri
- Details
Våra vuxna hundar tycker att det är så roligt att det finns valpar här hemma. De får ju vara med och hjälpa till med uppfostring, leka och bara mysa med dem från att valparna är fem veckor och framåt. Det är ju några valpar som inte flyttat ännu så de har riktigt roligt tillsammans. Både borzoi och dvärgpinscher valparna får nu följa med ut i stora hundrastgården på små promenader med de vuxna hundarna, alla tycker att det är jätteroligt, de har så kul tillsammans. Valparna får också följa med på små utflykter med bilen de tycker att det är väldigt roligt. Nedan lite bilder på dem tillsammans.

Samling på verandan, är det något roligt som händer?

Ereshkigal "Grace"och Faustina har kul tillsammans

Faustina tycker det är jätteroligt att bita i Echidnas "Gingers" öron.

Grace vill ha benet helt för sig själv, har hittat ett eget sätt att äta dem på för att de andra inte ska ta dem.

Faustina och Faunus "Milo" tycker däremot att det går att dela ben.

Lekstund tillsammans och samtidigt bara mysa.
- Details
från de utflyttade valparnas nya familjer, allt har gått så bra och alla är så nöjda med sina små valpar.
- Details
Förra onsdagen åkte vi till rundbanan i Borås. Med oss hade vi Deya, Gina, Atti, Amie och Briseis. Det var ett riktigt blandat väder med både sol och regn, som tur var så sken solen när de skulle springa men vi fick värma upp dem i lite lätt regn. Först ut var Gina, hon har provat på det förut och tände direkt och sprang riktigt fort. Näst ut var Deya, det var första gången för henne och hon förstod sig inte riktigt på det och fullföljde inte loppet. Sedan var det Atti, Amies och Briseis tur att springa, de fick ha sina kappor och munkorgar på sig så att de kunde springa tillsammans. De startade jättebra alla tre men efter halva varvet bröt Briseis och sprang tillbaka, Atti och Amie fullföljde loppet och sprang riktigt bra. Vi får åka ner fler gånger så Deya får prova igen och att även Doris som provat på det förut tillsammans med Gina får börja använda öppna startboxar. Även låta Brizby få springa med de andra tjejerna.
- Details
Lite bilder på några av våra hundar tillsammans med de valpar som inte har flyttat iväg ännu.

Brizby och Faustina

Tosca och Faunus "Milo"

Echidna "Ginger" och Faustina

Faunus "Milo" och Faustina

Echidna "Ginger" och Faunus "Milo"

Nästan alla sover tillsammans de vuxna pinnarna ligger under filtarna

Briseis och Faunus "Milo"

Erechkigal "Grace" med Faunus "Milo" och Faustina

Eros och Erechkigal "Grace" leker medan Tosca sover

Bilden tagen samma dag som Fortuna "Vera" flyttade.
- Details
Igår kom Kristine och hennes två barn för att hämta Fortuna. Det var fint väder så vi kunde vara ute, valparna fick vara med ute och leka. Vi fikade och hade det trevligt, de fick mysa med de tre pinnevalparna och även träffa alla våra andra hundar vilket var roligt. Fotuna Kommer att kallas för Vera och blir en liten värmlandstös.
Brizby fick följa med till bilen och pussade sin lilla tjej farväl. Vi saknar lilltjejen väldigt mycket men vi vet att hon har fått en underbar familj. Vi önskar er lycka till med lilla Vera.

- Details
Idag blir valparna åtta veckor. Under veckan som gått så har de verkligen utforskat hela tomten tillsammans med borzoivalparna och de vuxna hundarna. De har varit nere vi staketet och och hälsat på hästarna vilket var spännande. De har nu börjat få lite mer pinneformer då de har förlorat lite av valpmagen och blivit lite slankare, de är så underbart gulliga och söta. För övrigt har det varit mest bus hela dagarna.
Fler bilder i valparnas bildgalleri. Bilden på dem alla fem är tagen i går, då två av dem har flyttat.

- Details
Euhemeros var först ut att flytta i lördags då Kerstin, hennes mamma och en väninna, kom för att hämta honom. Det var en så fin dag och vi kunde sitta ute och fika. Valparna och alla våra hundar fick vara med ute och de tycker alltid att det är lika roligt med besök. Euhemeros kommer att kallas för Platon och blir en liten skånepåg, han har fått en jättefin familj.
Forsete var nästa kille som flyttade då Louise och Anders kom för att hämta honom i går. Den här dagen regnade det rejält och vi fick sitta inne och fika, alla valpar och småhundarna tyckte det var roligt med besöket. Forsete kommer att kallas för Ozzy och flyttar till Kisa, han har också fått en jättefin familj. Familjemedlemmar har hundar så han kommer att få roliga lekkamrater.
Felicitas flyttade samma dag och hämtades av Natalie och Johan. Ännu mer skoj för hundarna med mer besök, vi åt lunch tillsammans med dem och Therese som kom för att hämta Erebos. Felicitas kommer att kallas för Flisan och blir en liten skånetös. Även hon har fått en jättefin familj, hon får några katter som lekkompisar.
Erebos hämtades som jag nämnde ovan av Therese. Han kommer att kallas för Bozze och flyttar till Laholm där de har en gård med flera olika djur. Även han har fått en jättetrevlig familj och får en hundkompis att leka med.
När Brizbys valpar skulle åka fick hon följa med till bilen och då pussade hon dem adjö. Vi önskar er alla lycka till med era nya familjemedlemmar. Vi saknar de små väldigt mycket men vet att alla har fått så underbara familjer så det känns väldigt bra.

Euhemeros "Platon"

Forsete "Ozzy"

Felicitas "Flisan"

Erebos "Bozze"
- Details
Igår blev valparna åtta veckor, det har hänt mycket den sista veckan. De leker överallt på tomten, de har rört sig längre och längre från huset, in i buskar, bakom huset mm. De har också fått följa med promenader i den stora hundrastgården bakom huset, det har varit jättekul att busa runt på ett nytt ställe. De har även fått hälsa på hästarna och det var givetvis spännande. I sitt lekrum har de en fodertunna med ben i och de brukar få några på kvällen och ha dem under natten och morgonen. De vet när de ska få dem och går fram till tunnan och gör sitt bästa för att försöka få upp den.
Igår kväll hade vi gäster och det blev ganska sent, jag plockade undan i köket och valparna låg på verandan och sov. Plötsligt hörde jag värdens gnällande och alla kommer inspringande i köket, jag gick ut för att se vad de blev så rädda för och hörde hur antingen rådjursmamman ropade på sina ungar eller om det var de som lät för att de ropade på sin mamma. I vilket fall som helst så lät det rätt otäckt och jag förstår att de små tyckte det var läskigt. De är så roliga och underbara alla fem.
Fler bilder i deras bildgalleri.

- Details
Idag var vi på veterinärbesiktning med både dvärgpinschervalparna och borzoivalparna. De små pinnevalparna tyckte att det var så roligt att träffa veterinären och viftade på svansen hela tiden de blev undersökta, de var så duktiga alla fem. Borzoivalparna var mest trötta och brydde sig inte om att bli undersökta men de var väldigt samarbetsvilliga och duktiga. Alla tio valparna är nu vaccinerade, chippade och besiktigade utan anmärkning.
- Details
Idag är valparna sju veckor, det är en himla fart på dem, bara bus hela dagen. De springer ut på tomten som de vill tillsammans med de andra valparna och utforskar den ordenligt. Ofta somnar de på verandan eller i en hög i stora korgen i köket med småhundarna och någon borzoivalp.
De är väldigt duktiga de lärde sig snabbt att verandan är lite lägre mot marken på ena sidan och det var lättare att komma ner och upp där. Nu vågar de hoppa ner för den lite högre delen och springer sedan bort för att komma upp på de lägre ställena.
Vi har satt upp en stor agillity tunnel som är väldigt populär att springa i tillsammans med Briseis och borzoivalparna som är riktigt roliga att leka med.
Lilla lila, Felicitas hade busat runt bra länge idag efter att de andra hade lagt sig för att sova, vi undrade var hon hade tagit vägen och letade länge efter henne. Kom till slut på att titta i tunneln i lekrummet, då jag sett henne där sist, och där inne i tunneln ligger en sovande liten tjej så sött. De har alla en sån otroligt härlig personlighet och är så underbara och gulliga. Valparna väger nu: Killarna, grön Faunus 1587 gram, blå Forsete 1540 gram, Tjejerna lila Felicitas 1729 gram, röd Fortuna 1279 gram och gul Faustina 1236 gram.
Fler bilder i deras bildgalleri.

2012-07-02 16:17
hade vi i fredags den 27 av Mona och Örjan och Demeter "Pixie" och deras andra pinne Tanja. Jenny och hennes fem pinnar och en kompis, Lina med sin hund, kom även de på besök samma dag. Hundarna fick först leka ett bra tag sedan körde vi lite lure coursing och alla var riktigt duktiga på att springa. Både vi och hundarna tyckte att det var en jätteroligt dag, det är alltid lika trevligt att träffas. Lite bilder som jag tog på Pixie.




- Details
Igår blev valparna sju veckor, de är mest ute nu hela dagarna och leker, de slocknar oftast någonstans på verandan. De utforskar nu hela tomten och tycker det är så spännande, roligt är att följa med ner till verkstan när vi ska hämta något därnere. Pinnarna och pinnevalparna är väldigt roliga att leka med, men nu har de även börjat att leka med de stora hundarna. De är så otroligt goa älskar att sitta i knät och kela. Tycker de är så roligt med besök och få nya knän att klättra upp i. De har alla fem en så underbar personlighet, är så snälla när de leker med pinnevalparna, de är helt underbara.
Fler bilder i deras bildgalleri.

- Details
Igår blev Tigge femton år ett stort Grattis till honom. Det är så roligt att han är så pigg så vi hoppas att han hänger med ett bra tag till.

2012-06-30 17:56
Hade vi på midsommardagen, som jag nämnde förut av Ulrica, Micke och deras pinnar Nemo, Ollie och Laban och av Susann med Samba. Även Jenny och Jimmy, Dreampearl kennel var här med sina fem pinnar så tillsammans med våra vuxna 10 och våra 10 valpar blev vi 29 hundar men det fungerade jättebra. Vi liksom hundarna hade det jättetrevligt, det är alltid lika roligt att träffas. Lite bilder som jag fått av Ulrica.

Nemo i blå sele Samba i rött halsband


Nemo och Samba tillsammans med 2 av Jennys röda pinnar

Ollie i svart sele Samba rött halsband Nemo blå sele


Ollie i svart sele tillsammans med Briseis


- Details
Idag är valparna sex veckor och det är en himla fart på dem. I tisdags fick de träffa de andra småhundarna och borzoivalparna, de springer nu ut i både köket, borzoivalparnas rum och ut på verandan som de vill och de har hur kul som helst. I onsdags fick de även träffa de stora borzoierna och det var spännande.
Från förra helgen och under veckan har vi haft många besök av både vänner och valpköpare och hundar, det har varit roliga och händelserika dagar.
Valparnas pappa Flarks ägare Annette (Exigor´s kennel) och fodervärd Mia och hennes dotter Ellie och en vän Marita var på besök i fredags och de tyckte att valparna var så fina, trevliga och framåt.
Ulrika, Micke med Cicero "Nemo", Djoser "Ollie" och Laban, Susann med Cleopatra "Samba" kom på besök över helgen och stannade kvar över natten, så på söndagen fick deras hundar träffa alla valparna och de fungerade hur bra som helst, de tyckte att det var jätteskoj med så många nya lekkompisar. Idag kom ytterligare besök av de vi köpte huset av, Tova och deras tre barn och en kompis så alla valparna fick en riktigt rolig dag igen med många knän att klättra upp i. De är allihop så mysiga och goa.
Fler bilder i deras bildgalleri.

- Details
I fredags den 22 var valparna sex veckor, de går nu ut och in som de vill. De har fått träffa de andra borzoierna och det var spännande, de har även fått träffa dvärgpinschervalprna och det var roligt. Trots att det regnar så tycker de att det är roligt att springa ute på tomten. Det är riktigt svårt nu att få alla på en bild, det blev till att ge dem lite ben att tugga på för att det skulle gå att fota dem tillsammans. De är riktigt busiga och jättegulliga. Valparna har haft mycket besök av våra vänner, de har tyckt det har varit så roligt med så mycket uppmärksamhet.
Fler bilder i deras bildgalleri.

- Details
Idag blir Atti och Amie sju år. Stort grattis till dem och till syskonen Athena och Musse. Hoppas ni får något extra gott idag. På bilden är de drygt 7 veckor.

- Details
Idag är valparna fem veckor. De har nu fått vara ute och det var mycket spännande, de har även fått träffa pinnarna vilket var jättekul. leksakerna är roliga att bita i och dra runt med men tunneln är favoriten. Nu visar de också sina olika personligheter, de är så charmiga och gulliga.
Deras vikt är nu: blå kille 1210 gram, grön kille 1198 gram lila tjej 1287 gram, röd tjej 1033 och gul tjej 951 gram.
Fler bilder i deras bildgalleri.

- Details
Nu är deras namn klara och de får samma tema som de andra kullarna. Det blir ett namn på en gud ur mytologin eller på en historisk person. I det här fallet är det namn från grekisk och mesopotamisk mytologi och ett historiskt namn. Valparnas färg kommer att finnas med i namnen och det blir gold, creme och sable.
Tinniwinnies Euhemeros Sable Lord- Euhemeros var en grekisk religionsfilosof omkring år 300 f.kr. Han menade att det antika grekiska myterna hade sitt ursprung i gamla tiders hjältedåd som senare hade förvanskats till religiösa myter. Att på detta sätt ge en naturlig och historisk förklaring till myters uppkomst kallas efter honom för euhemerism.
Tinniwinnies Erebos Golden Lord- Erebos personifierade mörkret enligt den grekiska mytologin och hans namn betydde "underjordens dunkel". Han var en av de första skapelserna i universum och enligt de flesta källor var han född ur chaos "kaos". Erebos tjocka mörka dimma sades omhölja värdens kanter och fyllde de mörka platserna under världen (kallad underjorden eller Hades).
Tinniwinnies Eros Golden Lord- Det finns två versioner av Eros karaktär och ursprung. Den första gör honom till den äldsta gudomligheten såsom son till chaos "kaos". Det var Eros skaparmakt som fick ordning att komma ut ur chaos, så blev jordens skapelse möjlig. Den populäraste och senare versionen är den om ett bevingat barn som skjuter pilar in i gudars och människors hjärtan och får dem att bli kära. detta är den mest kända bilden av honom, det anses att det var han som stod modell för de kristna keruberna. Motsvarigheten i romersk mytologi är Amor och Cupido.
Tinniwinnies Echidna Sable Lady- Echidna var moder till alla monster, hon var inom den grekiska mytologin till hälften en vacker kvinna och till hälften en orm. Tillsammans med sin bror och make Tyfon fick hon många barn, bland dem fanns Chimaira. Trots att hon aldrig åldrades, var hon inte odödlig. Hon mötte sin död som kom i gestalt av Argos Panoptes, en jätte med hundra ögon, som tjänade Hera.
Tinniwinnies Ereshkigal Creme Lady- Ereshkigal var dödsgudinnan och drottning av underjorden, irkalla, i mesopotamisk mytologi. Hon var syster till Ishtar. Ereshkigals främsta helgedom var belägen i Kutha i Sumer.
- Details
Igår blev Doris valpar fem veckor. De har nu fått börja gå ut flera gånger om dagen och de har fått träffa de små hundarna, det var så roligt att springa runt med dom. Nu börjar man märka deras olika personlighet och de är så gulliga allihop. Tidigare i veckan var Sussi Tarasov´s kennel, Doris och Ginas uppfödare, här innan de åkte till EM i Budapest och även när de kom tillbaka. Hon fick då umgås med valparna vid två olika tillfällen och tyckte att de var jättefina och försigkomna.
Fler bilder i valparnas bildgalleri.









