Några bilder från Europamästerskapet i Ungern.

Övre bilden från invigningen, nedre några ur det svenska teamet vid prisutdelningen.

Prisutdelning

Ginas plakett för sin femteplacering, alla fick likadana med respektive placering på

Idag är valparna fyra veckor, de har nu börjat leka ordentligt, man hör små morrningar och skällande ifrån dem när de busar med varandra. Leksakerna har de börjat bita i och de är väldigt intressanta. De blir så glada när man kommer in till dem och de vill pussas och gosa, de är så gulliga. De är riktigt duktiga på att äta och tycker det är jättegott.
Fler bilder i valparnas bildgalleri.

Det blev en spännande dag nere i Ungern.  Målet för oss var att Deya och Gina skulle komma på topp 10 varav en pallplats vilket är placering 1-6, ett svårt mål men inte helt omöjligt.
Deya och Gina är väldigt duktiga men de hade konkurrens av Europas bästa tikar. Till start kom 42 tikar, Deya startade i lopp 12 och sprang ett jättebra lopp. Gina startade i lopp 14, hon genade lite för mycket på ett ställe men frågan var hur mycket det skulle kosta henne poängmässigt.
Trots att Deya gjorde ett bättre lopp än Gina så har hon en springstil som de internationella domarna gillar så Gina kunde trots allt ligga bättre till en Deya.
Christian, Frederic och Sussi tittade på de andra hundarna och det var flera som sprang riktigt bra.
Det blev en lång väntan och riktigt varmt. De fick hålla hundarna svala med kylhandukar och försöka ha dem i så mycket skugga som möjligt, temperaturen gick till slut upp i 48 grader i solen och 35 grader i skuggan.

Efter lunchen cirkulerade det allt mer rykten om att det inte skulle bli något andra lopp då det var för varmt.
De ville avvakta till klockan fyra och då ge klart besked men sa att då blir det nog bara ett andra lopp för de korthåriga raserna. Alltid tråkigt när det bara blir ett lopp, Deya och Gina är alltid starka i båda sina lopp, så nu fick vi bara hoppas på det bästa.
Det slutade med att det tyvärr inte blev något andra lopp för någon ras den dagen och prisutdelningen skulle bli klockan sju. Ytterligare en lång nervös väntan på resultatet och  det gick precis som vi hade hoppats på.
Gina kom på pallplats eftersom hon kom femma och Deya tyvärr strax utanför på en åttonde plats.
Det känns jättekul, det är ett fantastiskt fint resultat från båda tjejerna. 
Nu får vi se till att de kvalificerar sig till EM nästa år som då hålls i Tyskland. Bilder kommer senare.

Andra svenska resultat borzoitikarna, Chernak´s An Xithing Dola "Dola" på 9 plats, Tarasov´s Haili Jade "Rifa"på 24 plats, borzoihanarna Chernak´s The One And Only "Olle" på 17 plats och Tarasov´s Gasparian "Dylan"
på 21 plats.

Igår blev valparna fyra veckor, de går nu på upptäcktsfärd i hela rummet och leksaker börjar bli intressanta.
De morrar och skäller när de leker med varandra, de är så söta. De är jätteduktiga på att äta, riktigt glupska.
De blir så glada när man kommer in till dem och de kryper upp i knät för att kela och pussas.
Fler bilder i valparnas bildgalleri.

 

Nya bilder

2012-06-08 12:03
Nya bilder på Diana "Chilla", Discordia "Tinnie", Dionysos "Dino", Chimaira "Molly", Cicero "Nemo", Djoser "Ollie", Cleopatra "Samba" finns valpköpares bildgalleri

 

Nu har dvärgpinschervalparna fått sina namn, borzoivalparna får sina namn i nästa vecka.
Som vanligt är det samma tema som förut, namn på en gud från någon av de olika mytologierna eller en historisk person. I det här fallet från romersk, grekisk och nordisk mytologi och ett historisk namn.

Tinniwinnies Faunus Black Lord- Faunus som betyder den välvillige, hulde guden, var en fornitalisk skogs och fruktbarhetsgud i grekisk mytologi. Han var en god ande för skog och mark, befordrade jordens fruktbarhet samt skänkte fruktsamhet åt djur och människor. Med tiden blev han alltmer en skogsgud. Motsvarigheten i romersk mytologi är Pan.

Tinniwinnies Forsete Black Lord- Forsete var rättvisans gud i nordisk mytologi med inriktning som laggivare och domare. Han porträtterades ofta med en stor guldyxa som var en av hans mest värdefulla ägodelar. Hans borg i Asgård kallas Glitne, vars salar hade pelare av guld och tak av silver.

Tinniwinnies Fortuna Black Lady- Fortuna var slumpens och lyckans gudinna i romersk mytologi.
Hon kan sägas vara ett slags personifikation av ödet i betydelsen händelsernas gång. Motsvarigheten i grekisk mytologi är Tyche.

Tinniwinnies Felicitas Black Lady- Felicitas var i romersk mytologi både gudinna och
personifikation för lycka och framgång. Hon brukar avbildas, ofta på mynt, rikt draperad med häroldstav och ymnighetshorn, två symboler för hälsa och rikedom. Hon hade ett tempel på Velabrum på Marsfältet i Rom.

Tinniwinnies Faustina Black Lady- Faustina den ynge var en romersk kjejsarinna, gift med kjejsar Marcus Aurelius som lät gudaförklara henne vid hennes död och lät placera hennes staty i Venustemplet i Rom, dedicerade ett tempel till henne och gav staden Halala namnet Faustinopolis. Han lät också öppna skolor för föräldralösa flickor kallade Puellae Faustinianae "Faustinas flickor". Även baden vid Miletus fick hennes namn.

I måndags åkte Christian tillsamman med Frederic och Sussi iväg till Europamästerskapet i lure coursing som i år hålls i Ungern. Vi tävlar med Gina och Deya, Sussi har med sig Ginas syster Rifa och Doris bror Dylan. Konkurrensen kommer att bli stenhård då det är Europas bästa hundar som är med och tävlar, det ska bli spännande att se hur det går.  Invigningen är på torsdagen och borzoierna tävlar på fredagen.

Idag är valparna tre veckor och de börjar så smått att leka med varandra. De har nu flyttat från valplådan till ett hus, en canvasbur, och har stort utrymme utanför som de börjar utforska.
De har fått smaka på fast föda och det var jättegott. De väger nu: Killarna, 795 gram, 779 gram och tjejerna 789 gram, 699 gram och 640 gram.
Fler bilder i valparnas bildgalleri.

Ett stort grattis till Gina som idag fyller tre år. På bilden är hon ca 11 veckor.

Idag är valparna tre veckor och de är riktig fart på dem, de leker nu så smått med varandra. De har fått prova på att äta fast föda och det var riktigt gott. De väger nu,den mörka hanen 2130 gram, de ljusa  1995 gram och 1844 gram och den den ljusa tiken 2063 gram och den mörka 2110 gram.
fler bilder i valparnas bildgalleri.

De tre killarna

De två tjejerna

Idag är valparna två veckor och de har nu öppnat ögonen och det börjar bli aktivitet i valplådan. De är otroligt gulliga och det ska bli så roligt att se hur de utvecklas.
Fler bilder i valparnas bildgalleri.

I lördags den 26 var vi på MH i Värnamo med Briseis och hon var en riktigt duktig liten tjej. Jag var lite orolig att hon skulle tycka att det var allt för roligt att vara lös i skogen och gå på lite egna äventyr, men hon klarade det jättebra.
Även Heziblos Lord Flark, Brizbys F-kulls pappa gjorde ett mycket bra MH dagen efter, grattis till Annette och Mia

Idag är Doris valpar två veckor. De har nu alla öppnat ögonen, de är så söta nu när de börjar få päls på nosen och de är så gulliga när man kommer in till dem. De är riktigt snabba på att förflytta sig, ibland riktigt långt bort.
Fler bilder i valparnas bildgalleri.

Idag är Brizbys valpar 1 vecka, De har blivit så tjocka och goa.
Brizby fullständigt njuter av att vara hos sina små.
Fler bilder i valparnas bildgalleri.

Fick samtal från Mona häromdagen, hon berättade att hon hade varit och ögonlyst och patella undersökt Demeter "Pixie" och det var utan anmärkning. Tack Mona för att du kollat henne och grattis.

Igår blev Doris valpar en vecka, de har utvecklats jättemycket. De rör sig snabbt med sina långa ben och vet redan vad de vill. Blir ett fasligt liv när man flyttar på dem om man tex ska byta fäll.
Fler bilder i deras bildgalleri.

 

har vi haft i några dagar av våra underbara vänner Anne-Marie och Peter. De är alltid så roligt att träffa dem tycker både vi och hundarna som blir helt överlyckliga varje gång vi ses.

Brizbys små valpar. De föddes den 14 maj på kvällen och vi visste att hon hade sex valpar i magen.
Vi åkte för säkerhets skull ner till djursjukhuset och där tog vi en röntgenbild för att se om alla valparna låg rätt, vilket de gjorde. Vi stannade kvar där under tiden hon valpade, hon fick lite dropp med kalk och sedan födde hon sina små. Tyvärr så överlevde inte en liten hanvalp, men kvar finns fem stora friska valpar.
Det blev två hanar och tre tikar.
När vi kom hem så vägde vi dem och deras vikt var: hanarna 184 gram, 169 gram, tikarna 195 gram, 159 gram och 159 gram. Både Brizby och småttingarna mår jättebra.
Fler bilder i valparnas bildgalleri.

Idag fyller Briseis två år, stort grattis till henne och hennes två systrar Bellona "Siri" och Berenike "Nikita". Hoppas att ni har fått lite extra gott idag. Våra tankar går också till lilla Bacchus "Mållgan" i hundhimlen.
På bilden är de fem veckor.

Doris fick sina valpar natten till fredagen den elfte maj. Det blev fyra hanar och två tikar, men tyvärr så överlevde inte den minsta pojken. Kvar är fem små livliga krabater, två hanar är ljust tecknade och en är mörkt tecknad. En tik är ljust tecknad och en är mörkt tecknad. Vikten på dem var hanarna 478 gram, 508 gram, 575 gram, tikarna 509 gram och 516 gram.
Både Doris och valparna mår bra och hon är en jätteduktig mamma.
Fler bilder i valparnas bildgalleri.


Brizby

2012-05-10 17:13
Vi var i går och röntgade Brizby och fick reda på att hon har sex valpar i magen. 
Bilden på Brizby är tagen idag.

var i söndags på lure coursing träning. De fick springa en väldigt kuperad  bana på ca 750 meter, banan gick runt en liten sjö. Det var en mycket jobbig bana då det var så branta backar men båda två sprang otroligt bra, framförallt var Gina otroligt stark i backarna. De sprang två ensamlopp var, sen var båda riktigt trötta. Bild på en del av banan.