har nu knappt en vecka respektive två veckor kvar. Båda två har nu blivit väldigt tjocka.  Doris har ett tag tyckt det varit skönt att följa med ut på fältet i stora hundrastgården och bara strosa runt i sin egen takt, men i dag så har hon bara velat vara på tomten. Hon tar det riktigt lugnt just nu och tycker det är skönt att gå upp och vila i det rummet hon ska ha sina valpar i eller vara med oss och småhundarna.
Brizby är fortfarande ett litet yrväder tycker det är roligt med promenader, så vi går flera korta så att hon kan följa med. För övrigt så vill hon mest sitta i knät och tycker inte om att gå upp på morgonen, vill gärna tillbaka upp igen mer än vanligt. Bilderna är tagna i lördags.

Elisabeth kom i måndags för att hämta tillbaka Zenta. Hon stannade till tisdagen och var hundvakt under tiden vi var på utställning. Alla hundarna blev så glada när hon kom och även vi tyckte att det var så roligt att ha henne här. Innan de åkte hem gjorde vi lite lure coursing så hon fick se Zenta springa.
Deya och Gina sprang var sitt lopp, Amie fick springa med Zenta och Briseis sprang med Atti.
Hon tyckte det var jätteroligt att se dem alla springa. Måste säga att det blev lite tomt utan gulliga Zenta, men vi ses nog snart igen.

har varit på inofficiell utställning den 1 maj på June hundklubb i Jönköping. Briseis tyckte definitivt att det var lite roligare den här gången och visade upp sig rätt bra, det räckte till en första plats med HP och BIR, hon fick dessutom ett bra omdöme. Men vi ska träna vidare med henne, får se om vi hittar någonstans där det går att träna utställning alternativt gå en kurs.
Iza tycker att det är jätteroligt, lite för roligt, och har lite för bråttom när hon går, hon studsar fram på sina små korta ben. Hon blev 1: a men utan HP, även hon fick bra omdöme. Blir till att träna henne på att gå lugnt och sansat.

var vi på i helgen den 28-29 april på ön utanför Halmstad med Mia Helgesson som instruktör. Annette Persson hade ordnat den här trevliga träffen och det var ett tiotal personer och ännu fler hundar som var där. Christian körde ner mig och vi hade husvagnen med oss och vi hade en otroligt rolig och trevlig helg. Alla pinnarna, Iza och Tigge fick pröva på att spåra och de var alla jätteduktiga. Även Tosca fick pröva på, hon tyckte det var lite underligt men till slut förstod hon och jag tror det går bättre nästa gång för henne. Amie, Atti och Briseis fick först gå två kortare spår och de följde det perfekt.
Dagen efter gick de ett längre spår med vinkel och det var inga problem för dem. Brizby fick gå två korta och klarade det utmärkt, får bli mer träning efter valpningen. Zenta, Iza, Tigge och Tosca fick gå ett kort spår var. På kvällen hade de det mysigt i husvagnen och vi tvåbenta samlades i Annettes husvagn för mat och trevlig pratstund.
Stort tack till både Annette och Mia för en trevlig helg.

Atti

Brizby

Amie

Briseis

Iza

Tosca

Alla utom Amie som är och spårar foto Annette Persson

Mys i husvagnen

 
Brizby

2012-05-02 16:14
såg ut så här vid sex veckors dräktighet. Riktigt rund om magen, undrar verkligen hur många det är därinne. Snart får vi veta. Hon är normalt så otroligt kelig men nu, vill hon nästan jämt sitta i någons knä och bara bli ompysslad.



Doris

2012-05-02 16:09
Går mest omkring och ler, ser det ut som. Hon har blivit rejält tjock och verkar vara väldigt tillfreds med sitt tillstånd. Hon har dessutom blivit enormt kelig och vill mest bara kramas och kela hela tiden, även jättemycket med våra vänner som kommer på besök. Hon tycker just nu mest om att vara med småhundarna.

 

den 22 april, både Deya och Gina var anmälda dit. Gina hade under en tid varit rätt kinkig med att äta och det lutade åt att hon kommit in i skendräktighet. Men vi beslutade trots allt att vi skulle ge henne en chans. Christian åkte iväg med dem och jag stannade hemma med de andra hundarna. Varken Deya eller Gina sprang speciellt bra i första loppet och de låg för ovanligheten skull inte i topp. Deya var fyra och Gina var på en delad sjätteplats. I andra loppet sprang Deya helt fantastiskt bra och Gina sprang bort sig helt, hade ingen fokus alls. Den här gången visste vi att Gina inte skulle placera sig på topp fem men frågan var vilken placering Deya skulle få, om hon kunde avancera med det fina loppet hon gjorde.
Måste säga att Deya är helt fantastisk, hon lyckades med att ta ytterligare en första placering, helt otroligt att kunna springa upp sig så mycket. Gina slutade på en åttonde plats.
Roligt var också att Deyas bror Totty placerade sig på en tredje plats bland hanarna, en avancering från förra provet då han blev femma. Stort grattis till ägare Lars- Göran Christiansen.


Brizby

2012-04-20 14:12
Vi har idag gjort ultraljud på Brizby och fått bekräftat att hon väntar valpar, visserligen visste vi det men vi tänkte se hur många det kunde vara. Beskedet vi fick var att det troligtvis är fler än fyra så vi har bokat en tid för röntgen den 9 maj. Vi vill gärna veta då hon ju fick sju valpar förra gången, väldigt många för lilla Brizban

Stort grattis till Dvalin "Harley", Dante, Djoser "Ollie", Dionysos "Dino", Demeter "Pixie", Diana "Chilla", Discordia "Tinnie" som idag fyller ett år. Hoppas att ni får något riktigt gott idag.

På bilden är de fem veckor

Bild på Zenta, Amie och Briseis.

 

Vi har fått besök

2012-04-20 13:49
av goda vänner och deras lilla pinne Aragorn, Det är alltid lika roligt att träffa dem alla tre. Husse och matte, Jerry och Maritha, stannade i ett par dagar och fortsatte sedan till Göteborg och då är vi hundvakt ett par dagar. Både vi och hundarna tycker att det är roligt att ha lilla Aragorn här.


Kompis Aragorn

har både Deya och Gina varit på i veckan. Då de tränar och tävlar så mycket så blir musklerna lite kortare och stela på dem och då är det jättebra att gå på massage och stretching. De kan vara lite ömma i musklerna i början men de tycker sedan att det är väldigt skönt. De ska tillbaks igen en vecka före Europamästerskapet för att vara i så god form som möjligt

var vi i Stockholm i tre dagar och hundarna tyckte precis som vi att det var trevligt att träffa både tvåbenta och  fyrbenta vänner. Roligast var när vi åkte ut till Lidingö och promenerade, pinnarna och Tigge kände direkt igen sig i sin gamla  omgivning. Briseis har fått prova på att åka tunnelbana, Atti, Amie och Brizby är vana vid det då vi ofta åkte tunnelbana när vi bodde där. Hon var otroligt duktig, tyckte det var både spännande och roligt med alla människor och allt som hände.

Zenta med Atti och Brizby

Kompis Inka

 
Doris

2012-04-13 15:40
Idag har vi varit och gjort ett ultraljud på Doris och fått det bekräftat att hon väntar valpar. Så nu ser vi fram emot borzoi valpar den 12 maj.

har nu under några dagar varit mycket kinkig med maten och ibland inte velat äta alls. Det är ett mycket bra tecken, då hon är ett matvrak i normala fall.  Hon har även blivit lite rundare om magen så nu får vi hoppas på att hon verkligen väntar valpar. Vi har bokat ett ultraljud till nästa fredag så då får vi veta mer.

gick av stapeln i Sjöbo på påskdagen den 8 april. Det är alltid nervöst inför det första provet. Man inte vet hur formen är för ens egna hundar och de som de ska tävla emot. För Deya och Gina var det mycket som stod på spel, det var 12 tikar anmälda och det betydde att det var två cert som skulle delas ut om alla kom till start, och alla kom. Om de båda två skulle få varsitt cert så skulle det innebära att de skulle få sina championat. Det innebar i princip att de var tvungna att komma på första och andra plats och eventuellt tredjeplats om den enda anmälda lc-champion tiken "Dunja" skulle placera sig före dem.
Det blev ett spännande första lopp och båda två sprang riktigt bra, sen blev det att vänta på resultatet. När det kom visade det sig att Deya låg etta och Gina trea och Dunja låg på en andra plats.
När andra loppet startade fick Deya springa mot Dunja och Gina mot en riktigt duktig tik som även hon behövde ett cert till för sitt championat.
Det blev en mycket nervös väntan före prisutdelningen och även under den eftersom Dunja placerade sig på fjärde plats. Nu var det helt öppet om båda skulle få sina cert eller inte. Men det slutade fantastiskt bra, Deya blev etta och Gina tvåa och i och med det blev båda två svensk lure corsing champion.

Och speciellt till alla våra valpköpare och vänner önskar vi en riktigt Glad Påsk.

Några bilder från lure coursinträningen som vi har fått, fotograf är Cecilia Knutsäter.

En mycket stolt Deya med trasan

Atti, Amie och Briseis

 

Nya bilder

2012-04-06 10:18
Nya bilder på Dionysos "Dino", Agamemnon "Dexter", Cicero "Nemo" och Djoser "Ollie" i valpköpares bildgalleri.

 

har varit väldigt dålig på att äta framför allt på morgnarna då hon inte har velat ha någon mat alls under flera dagar, hoppas nu att det betyder att hon väntar valpar. Vi kommer att göra ett ultraljud på henne så småningom för att vara helt säkra.

I måndags fick Gina springa två testlopp med raksträcka och sväng och hon sprang båda loppen helt klockrent. Hoppas nu att det håller i sig till första lc provet nu så att hon inte får för sig att gena igen.
Atti, Amie och Briseis fick prova att springa med sina nya munkorgar. Brizby får ju inte springa då hon förhoppningsvis väntar valpar, Zenta har bara sprungit en gång så det är bättre att hon får prova fler gånger först utan munkorg. De var faktiskt otroligt duktiga, de tyckte inte om att man satte på dem munkorgarna men de accepterade det och sprang hela loppet utan att bry sig om att de var på, de var även på trasan väldigt intensivt. Jättekul att det gick så bra, nu kan de få springa tillsammans bla på rundbanan i Borås.

 

Rakbaneträning

2012-04-01 15:22
Var vi på i torsdags i Norrköping och Deya och Gina fick spring ett solo lopp och ett tillsammans. 
De sprang båda fantastiskt bra. Atti, Amie, Briseis och Zenta fick även de springa. Våra tre är alltid helt vilda vid starten då de vet vad det handlar om. Zenta avvaktade men även hon satte fart när trasan flög iväg. Zenta tyckte dock inte att det var så roligt att bli omsprungen av sitt lilla barnbarn så hon muckade lite med Briseis som inte blev speciellt glad och tappade farten tillslut och ville inte fortsätta den sista fjärdedelen av loppet. Nu får Zenta springa med Amie och Briseis får springa med Atti hädanefter.

har vi haft i tisdags med Gina och Deya . Gina fick först springa en rakbana för att se om hon följde, nästa gång blev det en raksträcka och en sväng. Hon följe perfekt så förhoppningsvis så var det löpet som spökade för henne när vi tränade i Sjöbo. Deya fick springa en raksträcka och en sväng och hon är pålitlig som vanligt.

i tisdags av Zenta som är Atti, Amies och Brizbys mamma, de tyckte att det var så roligt att träffa henne igen. Vi träffade Zenta och hennes matte och husse väldigt mycket då vi bodde på Lidingö och våra pinnar vet definitivt att hon är deras mamma, det märks så fort de träffas. Briseis fick för första gången träffa sin mormor och för henne var det bara en annan rolig pinnekompis men hon förstod inte att Zenta kunde ha så hög rang när hon i hennes ögon bara är på besök. Zenta kommer att stanna hos oss i drygt en månad och det ska bli jätteroligt att ha henne hos oss.

Zenta

Nya bilder

2012-03-28 17:15
Nya bilder på Dvalin "Harley", Chimaira "Molly" och Ceres "Pandora" i valpköpares bildgalleri

I söndags var vi i Sjöbo och tränade lure coursing med Deya och Gina. Deya var som vanligt pålitlig och sprang jättebra. Gina som precis har kommit ur sitt löp var inte alls fokuserad och genade kraftigt i sina två lopp. Det blir till att träna henne ordenligt inför första tävlingen.
Atti, Amie och Briseis fick även de springa ett lopp och det var såklart jätteroligt.

När vi går på våra promenader så är det ofta något djur som springer ut framför hundarna, kan vara ett rådjur, hare, ekorre eller katt. Hundarna blir vid dessa tillfällen alldeles till sig, Tosca har definitivt ingen aning om varför hon blir så upphetsad utan hakar bara på de fem små svarta som blir helt sjövilda.
Det tar en liten stund innan de lugnar ner sig och vi kan fortsätta promenaden.
Men de glömmer inte bort en plats  i första taget så när man vid ett senare tillfälle kommer förbi samma plats så blir de otroligt uppspelta, de tror definitivt att det ska bli något spännande som händer och man märker klart deras besvikelse när inget djur dyker upp.
Just nu så är det lugnt om vi inte går förbi Vivis alla katter förstås för då blir de som tokar igen, så hoppas nu att det inte dyker upp något djur framöver så vi kan ha lite lugnare promenader med småtjejerna.

hoppas vi att vi får då Brizby-Bisous är parad med Heziblos Lord Flark och valpar beräknas till den 18 maj. Mer info på väntade valpar och på brizbys sida.
Tack Annette Persson på Exigor´s kennel för att vi får låna din underbara hane.